Związek Zawodowy Rada Poradnictwa opublikowała materiały CEO „Jak poruszyć z uczennicami i uczniami temat wojny na Ukrainie?”

  1. Zapytajcie się uczniów jak się czują – niech podzielą się swoimi emocjami. Pamiętajcie o zasadzie, że każdy mówi w swoim imieniu i nie używa zwrotów czy sformułowań obrażających osoby lub grupy. Stosując się do tych zasad, możecie pozwolić uczniom na swobodne powiedzenie o tym, jakie emocje się w nich pojawiają. Ich wyrażenie pozwoli oswoić lęk, lepiej zrozumieć, co i dlaczego przeżywają, a także poczuć się wspólnotą w tych przeżyciach. Poświęcenie na taką rozmowę całej lekcji, jeśli będzie taka potrzeba, na pewno będzie wielką wartością.
  2. Obok lęku jedną z emocji, która zapewne pojawi się u wielu osób, będzie bezradność. Warto wspólnie zastanowić się nad tym, co mogą/powinni zrobić w takiej sytuacji obywatele i obywatelki Polski – czy możemy się tylko przyglądać, czy dostępne są też inne działania? Wśród możliwych opcji proponujemy: wsparcie organizacji pomagających w Ukrainie, udział w demonstracjach i marszach poparcia, wyrażających sprzeciw wobec wojny podpisywanie petycji do rządzących. Ważna jest też świadomość konsumencka – czy korzystamy z towarów i usług kraju agresora. Taka rozmowa da odpowiedź, co w tej sytuacji możecie zrobić jako klasa, a także co mogą zrobić indywidualne osoby. Może będzie to wspólne pójście na protest, wywieszenie flag Ukrainy, nagranie filmu wspierającego skierowanego do Ukraińców?
  3. Silne emocje sprawiają, że jesteśmy podatni na uleganie panice i przyjmowanie (często bezkrytyczne) informacji pojawiających się w mediach (tradycyjnych i społecznościowych). Warto zwrócić uwagę na to, by w miarę możliwości weryfikować informacje, szczególnie zanim przekażemy je dalej lub udostępnimy w swoich kanałach.
  4. W czasie rozmowy uczniowie i uczennice mogą mówić o empatyzowaniu z mieszkankami i mieszkańcami Ukrainy, a także osobami tego pochodzenia, które mieszkają w okolicy lub chodzą do ich szkoły czy klasy. Porozmawiajcie o tym, jak można wyrazić te przeżycia w prostych gestach solidarności, np. poprzez powieszenie flagi lub posty na Facebooku – takie gesty nie zmieniają sytuacji, ale są bardzo ważne dla tych, którzy padli ofiarą napaści.
  5. Ważne! Jeśli w Twojej klasie są uczniowie z Ukrainy, zadbaj szczególnie o to, żeby doświadczyli wsparcia i solidarności. Jeśli czują się na siłach, możesz ich poprosić o to, żeby opowiedzieli jak wygląda sytuacja z ich punktu widzenia oraz podzielili się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami z resztą klasy. Jeśli widzisz, że jest to dla nich zbyt trudne, pozostań przy indywidualnych gestach wsparcia i solidarności – porozmawiaj o tym, jak się czują, czy czegoś potrzebują na osobności. Poproś ich rówieśników, by również okazywali im troskę i wsparcie.

Materiały przygotowane przez zespół CEO: Jak rozmawiać z młodymi ludźmi o wojnie

JAK ROZMAWIAĆ Z DZIEĆMI I MŁODZIEŻĄ O WOJNIE
Rozmiar tekstu
Kolor kontrastu