Związek Zawodowy Rada Poradnictwa opublikowała materiały CEO „Jak poruszyć z uczennicami i uczniami temat wojny na Ukrainie?”
- Zapytajcie się uczniów jak się czują – niech podzielą się swoimi emocjami. Pamiętajcie o zasadzie, że każdy mówi w swoim imieniu i nie używa zwrotów czy sformułowań obrażających osoby lub grupy. Stosując się do tych zasad, możecie pozwolić uczniom na swobodne powiedzenie o tym, jakie emocje się w nich pojawiają. Ich wyrażenie pozwoli oswoić lęk, lepiej zrozumieć, co i dlaczego przeżywają, a także poczuć się wspólnotą w tych przeżyciach. Poświęcenie na taką rozmowę całej lekcji, jeśli będzie taka potrzeba, na pewno będzie wielką wartością.
- Obok lęku jedną z emocji, która zapewne pojawi się u wielu osób, będzie bezradność. Warto wspólnie zastanowić się nad tym, co mogą/powinni zrobić w takiej sytuacji obywatele i obywatelki Polski – czy możemy się tylko przyglądać, czy dostępne są też inne działania? Wśród możliwych opcji proponujemy: wsparcie organizacji pomagających w Ukrainie, udział w demonstracjach i marszach poparcia, wyrażających sprzeciw wobec wojny podpisywanie petycji do rządzących. Ważna jest też świadomość konsumencka – czy korzystamy z towarów i usług kraju agresora. Taka rozmowa da odpowiedź, co w tej sytuacji możecie zrobić jako klasa, a także co mogą zrobić indywidualne osoby. Może będzie to wspólne pójście na protest, wywieszenie flag Ukrainy, nagranie filmu wspierającego skierowanego do Ukraińców?
- Silne emocje sprawiają, że jesteśmy podatni na uleganie panice i przyjmowanie (często bezkrytyczne) informacji pojawiających się w mediach (tradycyjnych i społecznościowych). Warto zwrócić uwagę na to, by w miarę możliwości weryfikować informacje, szczególnie zanim przekażemy je dalej lub udostępnimy w swoich kanałach.
- W czasie rozmowy uczniowie i uczennice mogą mówić o empatyzowaniu z mieszkankami i mieszkańcami Ukrainy, a także osobami tego pochodzenia, które mieszkają w okolicy lub chodzą do ich szkoły czy klasy. Porozmawiajcie o tym, jak można wyrazić te przeżycia w prostych gestach solidarności, np. poprzez powieszenie flagi lub posty na Facebooku – takie gesty nie zmieniają sytuacji, ale są bardzo ważne dla tych, którzy padli ofiarą napaści.
- Ważne! Jeśli w Twojej klasie są uczniowie z Ukrainy, zadbaj szczególnie o to, żeby doświadczyli wsparcia i solidarności. Jeśli czują się na siłach, możesz ich poprosić o to, żeby opowiedzieli jak wygląda sytuacja z ich punktu widzenia oraz podzielili się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami z resztą klasy. Jeśli widzisz, że jest to dla nich zbyt trudne, pozostań przy indywidualnych gestach wsparcia i solidarności – porozmawiaj o tym, jak się czują, czy czegoś potrzebują na osobności. Poproś ich rówieśników, by również okazywali im troskę i wsparcie.
Materiały przygotowane przez zespół CEO: Jak rozmawiać z młodymi ludźmi o wojnie