W związku z powrotem dzieci i młodzieży do nauki stacjonarnej w szkołach, pracownicy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Dębicy przygotowali wskazówki dla rodziców i nauczycieli dotyczące wsparcia uczniów w najbliższym czasie. Niewątpliwie jedną z najważniejszych sfer, która wymaga szczególnego zwrócenia uwagi jest odbudowanie i wzmocnienie więzi społecznych wśród dzieci i młodzieży. Warto również zadbać o atmosferę w szkole oraz domu rodzinnym, która powinna być nacechowana zrozumieniem i akceptacją, a także sprzyjać tonowaniu napięć emocjonalnych. Ponadto zachęcamy do zapoznania się z poniżej przedstawionymi informacjami:
Wskazówki dla nauczycieli:
- wzmożona obserwacja dzieci i uczniów (zwiększona wrażliwość na wszelkie zmiany w zachowaniu, zmiany w zakresie wzorca relacji rówieśniczych, objawy niepokojące),
- zapewnienie bezpieczeństwa, akceptacji, życzliwości,
- rezygnacja z atmosfery napięcia, presji,
- zwracanie uwagi na aktualny poziom funkcjonowania poznawczego i społeczno – emocjonalnego uczniów,
- stawianie na zajęcia o charakterze integracyjnym, rozwijające współpracę i kompetencje społeczno – emocjonalne,
- zlecanie zadań i projektów grupowych, umożliwiających rozwijanie umiejętności współdziałania,
- prowadzenie rozmów z uczniami na temat ich obaw, trudności dotyczących powrotu do szkół, a także umożliwienie podzielenia się refleksjami dotyczącymi nauki zdalnej,
- zwracanie uwagi na reintegrację zespołów klasowych, ponieważ długi okres nauczania zdalnego mógł doprowadzić do znacznego osłabienia więzi,
- umożliwienie uczniom podzielenia się własnymi pomysłami na reintegrację klasy i wzmocnienie relacji,
- w pracy dydaktycznej uwzględnienie faktu, iż uczniowie przez ostatnie kilkanaście miesięcy byli przyzwyczajeni do zupełnie innej formy nauczania,
- warto pamiętać, iż powrót do szkoły oznacza dla uczniów nie tylko powrót do nauki, ale również ponowne spotkanie z kolegami i koleżankami z klasy, z którymi nie widzieli się często przez bardzo długi czas,
- uwzględnienie faktu, iż uczniowie mogą potrzebować czasu na ponowne zaadaptowanie się do trybu życia związanego z uczęszczaniem do szkoły,
- akceptacja i świadomość faktu, iż uczniowie mogą doświadczać z powodu powrotu do szkoły różnych stanów emocjonalnych (zadowolenie, radość, smutek, strach).
Wskazówki dla rodziców:
- wzmożona obserwacja dzieci, monitorowanie ich nastroju, samopoczucia,
- akceptacja uczuć dziecka, wątpliwości, obaw, niepewności,
- rezygnacja z nadmiernej presji i wymagań względem syna lub córki,
- zwracanie uwagi na zrównoważony dobór aktywności dziecka, umożliwiający zarówno rozwój sfery intelektualnej jak i kompetencji społecznych i emocjonalnych,
- inicjowanie rozmów z synem lub córką,
- zachęcanie dziecka do rozwijania swoich zainteresowań i pasji,
- planowanie wspólnego czasu (gry planszowe, spacer, wspólne gotowanie lub majsterkowanie, wycieczki po najbliższej okolicy),
- okazywanie gotowości do wysłuchania i udzielenia pomocy dziecku,
- zachęcanie do aktywności fizycznej,
- zwracanie uwagi na ograniczanie (w miarę możliwości) czasu ekranowego,
- zachęcanie dziecka do nawiązywania nowych i podtrzymywania dotychczasowych relacji rówieśniczych, inicjowania spotkań z kolegami i koleżankami,
- stosowanie wielu wzmocnień pozytywnych, pochwał, docenianie wysiłków podejmowanych przez dziecko.
Rodzice – co powinno zaniepokoić?
- wzmożona drażliwość,
- zmieniony wygląd zewnętrzny, trudności w utrzymaniu higieny, inny ubiór lub fryzura,
- pobudzenie lub spowolnienie psychoruchowe,
- tendencja do podejmowania zachowań ryzykownych,
- częste wybuchy gniewu, krzyku,
- zbyt długi czas spędzany przed ekranami (telefon komórkowy, komputer, tablet, telewizor),
- opuszczanie przez dziecko pierwszych lub ostatnich lekcji, częste spóźnienia, brak uczestnictwa w lekcjach,
- nasilone trudności w nauce, których wcześniej nie obserwowaliśmy u dziecka,
- niechęć do nauki i do odrabiania zadań domowych,
- brak energii, siły, motywacji, chęci do działania,
- słabsze wyniki w nauce niż dotychczas,
- unikanie wysiłku umysłowego,
- trudności ze snem – bezsenność, zaburzony rytm okołodobowy, późne wstawanie,
- częste zgłaszanie rożnego rodzaju objawów takich jak ból głowy, brzucha, nudności, osłabienie,
- rezygnacja lub wycofanie się z relacji społecznych, rówieśniczych,
- brak chęci do zaangażowania się w rożnego rodzaju aktywności, które dotychczas sprawiały osobie przyjemność,
- zaburzony apetyt, spadek lub wzrost wagi,
- częste wahania nastroju,
- jakakolwiek nagła zmiana w zachowaniu, trwająca dłużej niż dwa tygodnie,
- zainteresowanie tematyką śmierci i umierania oraz wypowiedzi i treści o charakterze suicydalnym (napisy w zeszytach, rysunki, wypowiedzi ustne, piosenki o określonej treści).
Opracowały:
mgr Aleksandra Podgórska – psycholog
mgr Paula Ratusińska – Gromny – psycholog
mgr Anna Świerk – psycholog