W związku z powrotem dzieci i młodzieży do nauki stacjonarnej w szkołach, pracownicy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Dębicy przygotowali wskazówki dla rodziców i nauczycieli dotyczące wsparcia uczniów w najbliższym czasie. Niewątpliwie jedną z najważniejszych sfer, która wymaga szczególnego zwrócenia uwagi jest odbudowanie i wzmocnienie więzi społecznych wśród dzieci i młodzieży. Warto również zadbać o atmosferę w szkole oraz domu rodzinnym, która powinna być nacechowana zrozumieniem i akceptacją, a także sprzyjać tonowaniu napięć emocjonalnych. Ponadto zachęcamy do zapoznania się z poniżej przedstawionymi informacjami:

 Wskazówki dla nauczycieli:

  • wzmożona obserwacja dzieci i uczniów (zwiększona wrażliwość na wszelkie zmiany w zachowaniu, zmiany w zakresie wzorca relacji rówieśniczych, objawy niepokojące),
  • zapewnienie bezpieczeństwa, akceptacji, życzliwości,
  • rezygnacja z atmosfery napięcia, presji,
  • zwracanie uwagi na aktualny poziom funkcjonowania poznawczego i społeczno – emocjonalnego uczniów,
  • stawianie na zajęcia o charakterze integracyjnym, rozwijające współpracę i kompetencje społeczno – emocjonalne,
  • zlecanie zadań i projektów grupowych, umożliwiających rozwijanie umiejętności współdziałania,
  • prowadzenie rozmów z uczniami na temat ich obaw, trudności dotyczących powrotu do szkół, a także umożliwienie podzielenia się refleksjami dotyczącymi nauki zdalnej,
  • zwracanie uwagi na reintegrację zespołów klasowych, ponieważ długi okres nauczania zdalnego mógł doprowadzić do znacznego osłabienia więzi,
  • umożliwienie uczniom podzielenia się własnymi pomysłami na reintegrację klasy i wzmocnienie relacji,
  • w pracy dydaktycznej uwzględnienie faktu, iż uczniowie przez ostatnie kilkanaście miesięcy byli przyzwyczajeni do zupełnie innej formy nauczania,
  • warto pamiętać, iż powrót do szkoły oznacza dla uczniów nie tylko powrót do nauki, ale również ponowne spotkanie z kolegami i koleżankami z klasy, z którymi nie widzieli się często przez bardzo długi czas,
  • uwzględnienie faktu, iż uczniowie mogą potrzebować czasu na ponowne zaadaptowanie się do trybu życia związanego z uczęszczaniem do szkoły,
  • akceptacja i świadomość faktu, iż uczniowie mogą doświadczać z powodu powrotu do szkoły różnych stanów emocjonalnych (zadowolenie, radość, smutek, strach).

Wskazówki dla rodziców:

  • wzmożona obserwacja dzieci, monitorowanie ich nastroju, samopoczucia,
  • akceptacja uczuć dziecka, wątpliwości, obaw, niepewności,
  • rezygnacja z nadmiernej presji i wymagań względem syna lub córki,
  • zwracanie uwagi na zrównoważony dobór aktywności dziecka, umożliwiający zarówno rozwój sfery intelektualnej jak i kompetencji społecznych i emocjonalnych,
  • inicjowanie rozmów z synem lub córką,
  • zachęcanie dziecka do rozwijania swoich zainteresowań i pasji,
  • planowanie wspólnego czasu (gry planszowe, spacer, wspólne gotowanie lub majsterkowanie, wycieczki po najbliższej okolicy),
  • okazywanie gotowości do wysłuchania i udzielenia pomocy dziecku,
  • zachęcanie do aktywności fizycznej,
  • zwracanie uwagi na ograniczanie (w miarę możliwości) czasu ekranowego,
  • zachęcanie dziecka do nawiązywania nowych i podtrzymywania dotychczasowych relacji rówieśniczych, inicjowania spotkań z kolegami i koleżankami,
  • stosowanie wielu wzmocnień pozytywnych, pochwał, docenianie wysiłków podejmowanych przez dziecko.

Rodzice – co powinno zaniepokoić?

  • wzmożona drażliwość,
  • zmieniony wygląd zewnętrzny, trudności w utrzymaniu higieny, inny ubiór lub fryzura,
  • pobudzenie lub spowolnienie psychoruchowe,
  • tendencja do podejmowania zachowań ryzykownych,
  • częste wybuchy gniewu, krzyku,
  • zbyt długi czas spędzany przed ekranami (telefon komórkowy, komputer, tablet, telewizor),
  • opuszczanie przez dziecko pierwszych lub ostatnich lekcji, częste spóźnienia, brak uczestnictwa w lekcjach,
  • nasilone trudności w nauce, których wcześniej nie obserwowaliśmy u dziecka,
  • niechęć do nauki i do odrabiania zadań domowych,
  • brak energii, siły, motywacji, chęci do działania,
  • słabsze wyniki w nauce niż dotychczas,
  • unikanie wysiłku umysłowego,
  • trudności ze snem – bezsenność, zaburzony rytm okołodobowy, późne wstawanie,
  • częste zgłaszanie rożnego rodzaju objawów takich jak ból głowy, brzucha, nudności, osłabienie,
  • rezygnacja lub wycofanie się z relacji społecznych, rówieśniczych,
  • brak chęci do zaangażowania się w rożnego rodzaju aktywności, które dotychczas sprawiały osobie przyjemność,
  • zaburzony apetyt, spadek lub wzrost wagi,
  • częste wahania nastroju,
  • jakakolwiek nagła zmiana w zachowaniu, trwająca dłużej niż dwa tygodnie,
  • zainteresowanie tematyką śmierci i umierania oraz wypowiedzi i treści o charakterze suicydalnym (napisy w zeszytach, rysunki, wypowiedzi ustne, piosenki o określonej treści).

Opracowały:
mgr Aleksandra Podgórska – psycholog
mgr Paula Ratusińska – Gromny – psycholog
mgr Anna Świerk – psycholog

POWRÓT DO NAUKI STACJONARNEJ
Rozmiar tekstu
Kolor kontrastu